LOKE

LOKE

lördag 29 november 2008

Julskyltning...


... i Ödeshög.

Lördagen den 29/11 var det så dags att starta nedräkningen till Kristi födelse!


Detta sker numera med ett öppethållande av olika butiker och kommersiella evenemang.

Fleischmannmuséet utgjorde inget undantag.


Kaffe och tågpepparkakor är numera tradition.

Nytt för i år var "Tågspeldosan" , en kombination av traditionell julmusik och tomte med tåg på klassiskt vis tuffande runt en julgran!!



Julklappar??
Märklin, kan det vara nå´t?
Står det en kaffemugg på Fleischmannkartongen?

I morgon är det första advent och då firar Fleischmannmuséet 3-år!
GRATTIS!
Från och med 1:a december är Fleischmannmuséet stängt för säsongen.
Vi öppnar igen efter Trettonhelgen.
Undertecknad önskar alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!!!
Sten-Olov

onsdag 5 november 2008

Ett första tecken på sammanslagning…

1960 1950

Efter att modelljärnvägaren GmbH först köpt upp Roco och sedan Fleischmann, ( se inlägg 24/3 08) väntade Fleischmanns och Rocos anhängare på besked om vad som skulle hända med respektive järnvägsfabrikat. Mj GmbH deklarerade dock tidigt att båda fabrikaten skulle kvarstå som egna tillverkare.

Nu har dock ett första tecken på integrering visat sig.
Roco har tillkännagivit att några av deras nyheter inte längre kommer att levereras. Någon officiell anledning har man dock inte angett. Ytterligare en bekräftelse är att ett stort antal av Rocos N-skalemodeller finns som specialerbjudande. En annan underlighet visar sig i ett press- meddelande från Fleischmann där man tillkännager att man ”återlanserar” sin Piccoloskala år 2009. Samma år som Fleischmann Piccolo firar 40-år??!

Den stora nyheten är att Rocos N-skala kommer att integreras med Fleischmann Piccolo och att Rocos N-skala kommer att försvinna från marknaden. Ett välkommet besked för Fleischmann som vill fortsätta att vara marknadsledande i N-skalan. Vi kan bara vänta och se vad som händer på Spielwarenmässan 2009 i Nürnberg. Fleischmann kommer säkerligen att presentera sitt nya sortiment av Piccolo då. Ett sortiment som säkert kommer att bestå både av ”proffs” och ”amatör”- sortiment av modeller.Troligen kommer några av Fleischmanns och/eller Rocos modeller att ha utgått ur sortimentet då många av deras lok och vagnar är likartade.

Ytterligare en intressant fråga blir vilken prisbild Fleischmann kommer att använda på sina ”nya” Piccolo modeller.

Reservation för översättningen…




1982...


...var året då undertecknad flyttade från en järnvägsknut (Hallsberg), till en annan, Ödeshög.
På den tiden fanns det fortfarande lite järnväg kvar i Ödeshög.



Infarten mot Ödeshög. Brädgården på höger sida.


Stationen, riven sedan länge.
I bakgrunden, magasinsbyggnaden. Det är vad som finns kvar av Ödeshögs järnväg.
Min dröm är att få köpa denna byggnad och få bygga upp Fleischmannmuséet därstädes.
Tänk att få lägga tillbaka en bit räls utanför lastkajen och ställa dit en vagn, för att i den ha möjlighet att bedriva lite fikaverksamhet.

Fleischmannmuséet behöver tveklöst större lokaler, och som jag ser det så måste jag helt enkelt flytta muséet till annan ort i framtiden om inte en lösning kan komma till stånd.

Har vidtalat kommunens ansvariga och även Ödeshögsbostäder som idag hyr fastigheten av kommunen. Väntar på svar.

Är det någon besökare på bloggen som har tips på lokal, vänligen hör ev er!

Bilderna är hämtade från Gunnars Järnvägssidor
Gunnar Lilienberg 1982

tisdag 4 november 2008

ETS...

...Electric Train System. Ett ganska ungt företag från Prag, Tjeckien.
Det startades så sent som 1991!! Syftet var att göra tåg, lok och vagnar på gamalt sätt.
Dvs med litograferad plåt.



Startset, Växellok och tre underbara godsvagnar!!





Den här mannen har jag träffat vid ett besök i hans affär i Prag!

Spårvidd 0...

...är en greppbar skala.

Fleischmann tillverkade denna spårvidd under 1950-talet. (1949-1959)

Men det fanns fler tillverkare.
Bing var ett sådant exempel. 1863-1934. (Fleischmann köpte Bing, 1932.)
Bings grundare lär ska ha varit judar, och fick helt enkelt inte några banklån vid den här tiden??
Därav konkurs och försäljning.



Trafo och köraggregat Bing



Räls och anslutningssladd Bing



Ellok American Flyer, tror jag?


OBS! Lånad bild av American Flyer



Är det någon som vet?

torsdag 30 oktober 2008

Hustrun...


... på resa i Frankrike.
En diskussion om "tågfruar" fördes med några bekanta härförleden.


Det fick mig att inse att min kära hustru faktiskt är riktigt engagerad i mitt tågintresse, både i stort och smått!!!



Bakverk, inspirerat av tågresa i Prag!


"Gubbabanan" i Ödeshög


"Ynglingabanan" i Vadstena!


Böda skogjärnväg, Öland!


Tack älskling!!!


lördag 25 oktober 2008

Fleischmannmuséets Vänner...

...besökte, SJK Östergötland



som inbjöd till filmvisning lördagen den 25 oktober
på Järnvägsmuséet i Linköping.
Tid: 13.00


Ett femtontal personer, varav två kvinnor, deltog när Ove Norsten från Sollentuna visade sin video på storbild från den tidigare jubileumsresan KÖR 40, 1998. En resa från södra Sverige och mellersta Norrland. Speaker på filmen är Jan I Arvhult från Eskilstuna.
Videon var ca 2 timmar lång och det blev kaffe i pausen. Naturligtvis med ”tågsnack”.
En härlig resa i ”tid och rum” med både ånglok, dieslar och ellok.
Slående var alla fotokörningar…


Årets Jubileumsresa 2008, med SJK 50 år, är tydligen klar och ska visas i Stockholm i november och i Linköping våren 09.


På hemvägen till Ödeshög passade Johan och jag på att åka till Fågelstad och den hett omdebaterade smalspårsjärnvägen VFJ...

Ett ämne som naturligtvis kom upp under dagens träff i Linköping.




Vy mot Vadstena...????



Vy mot Fågelstad...???

fredag 3 oktober 2008

AB Hallins Verkstäder...

...kom på besök till Fleischmannmuséet.
Ett härligt gäng från produktionsteknik.
Stämningen var god och intresset stort!
Efter genomförd visning med vidhängande "tåg-snack" var det så dax att skriva en rad i besöksboken...
Tack "gubbar"!
Mvh Sten-Olov

En gåva...


...till Fleischmannmuséet.


Ett litet fint ånglok kom på posten en dag! Nr. 1001, tillverkningsår 1956.

Det var Lars-Olof från Trollhättan som efter ett besök i sommras skänkte ett för muséet saknat ånglok.
Ett stort och varmt Tack!!
Mvh Sten-Olov

söndag 7 september 2008

Tågvänner...

...har jag fått många under de snart tre år som jag drivit Fleischmannmuséet i Ödeshög!

Inte bara från Sveriges alla hörn utan också från jordens alla dito!

Eller vad sägs om besök från

Indien!

Australien!

Frankrike!

Spanien!

Slovakien!

Finnland!

Tyskland!

Norge!

England!

Och nu senast, från Vitryssland!

Fantastiskt kul och lärorikt.

Ett varmt och innerligt Tack från mig till Er alla!



Sten-Olov

söndag 31 augusti 2008

Åter igen...

...ett lyckat besök från VSJS. Ett gäng kompisar från Katrineholm med omnejd var på årligt besök i Ödeshög.
Närmare bestämt på Fleischmannmuséet.

För tredje gången på lika många år träffades vi på muséet för en stunds körning med div. modelltåg och för sedvanligt fika, i år bjöd gästerna, Tack!





Efter Fleischmannmuséet bar det iväg till Tommy och den berömda gubbabanan,
Sedan ställdes färden mot Vadstena och WFJs veterandag.
Ett stort Tack, gubbar!
Och på återséende, Sten-Olov

lördag 16 augusti 2008

LGB...


... på besök i Fleischmannmuséets trädgård!

Kunde kanske vara något?

fredag 25 juli 2008

Ynglingabanan...

...i Vadstena besöktes av Fleischmannmuséets vänner.


Ingemar och Lotta, föreståndare för Märklinbanan i Vadstena bjöd på körning och underbar förplägnad.



Deltog gjorde katten Seven, med husse.




Tommy
Undertecknad





Lotta och Elisabeth








och naturligtvis Zidanah.






Ett varmt tack framförs härmed!


Sten-Olov

Marknad i ödeshög...






...en varm och solig dag i juli. Det var andra gången Fleischmannmuséet var med på Ödeshögs Johannamarknad. Försäljningen gick lite knackigt, men antalet besökare på muséet var desto fler. Jättekul!
Ett stort tack till Elisabeth och Johan, som ställde upp hela dagen och gjorde det möjligt för mig att både ha försäljning och muséet öppet.
Tack också till kunder och besökare.
Sten-Olov



söndag 20 juli 2008

Semester...

... är inte dumt.

Det behöver vi nog alla ibland. Så även "muséeintendenten". En knapp vecka på Öland, med fru och hund i husvagn. Ett krav dock. Någon form av järnväg måste finnas innom räckhåll.
Och kan man tänka sig, vi campade på Ölands norra ände, Kyrketorps Camping.
Hur fint som helst!








Och Böda Skogsjärnväg alldeles om knuten. Bada och sola i all ära, men att resa med "tåg" genom det underbara Ölänska landskapet, det var pricken över i. Ångloken var dessvärre ur funktion, men det fanns en stor och en liten lokomotor. Den lilla, byggd i Österrike, fick fungera som dragare. Och det gjorde den förtjänstfullt. Med en hastighet av närmare 10 km/h "forsade" vi fram genom landskapet. En tur väl värd att rekommendera


Själv hade jag förmånen att få göra denna resa. 75 min. lång t/r. tillsammans inte bara med min kära hustru Elisabeth och vår tågintreserade hund Zidanah, utan också med Lennart! En härlig tågfantast från krokarna av Anten-Gräfsnäs järnväg. Vi fann varandra direkt, och likt två små, nåja, pojkar tog vi bestämt plats i sista vagnen, med förväntningen att få färdas närmast loket på återresan. Skratt och glam, blandades med doft av natur och diesel, dunk och skrammel. Signalhornet gick inte av för hackor heller, men finns det inte någon annan signal än en gammal biltuta? Nåja, man kan inte få allt.


Nu måste undertecknad rusa iväg för att öppna muséet.


Väl mött och trevlig tågsommar!


Sten-Olov