lördag 30 januari 2010
Balsaträ...
söndag 24 januari 2010
fredag 22 januari 2010
Öland...
(Se tidigare blogg)
tisdag 19 januari 2010
Böcker...
måndag 18 januari 2010
Elisabeth...
- Suck, javisst för alldel...

" I dag var jag på en järnvägsstation, och där fick jag veta att avståndet mellan skenorna är 143,5 cm, eller 4 fot och 8,5 tum. (1435mm) Varför ett så konstigt mått? Jag bad min flickvän att ta reda på varför, och så här är det.
När man byggde de allra första tågvagnarna använde man samma verktyg som till de hästdragna vagnarna.
Varför hade de vagnarna det avståndet mellan hjulen? Jo, för att de gamla vägarna var byggda för det måttet och vagnarna måste passa vägen.
Vem bestämde att vägarna skulle ha det måttet?
Då hamnar vi plötsligt i en avlägsen tid. Det var romarna, de första stora vägbyggarna, som bestämde det. Av vilken anledning? Jo, stridsvagnarna drogs av parhästar - och när man ställde två dragdjur bredvid varandra tog de upp 143,5 centimeter.
Det är alltså romarna som har bestämt hur brett det ska vara mellan skenorna för våra toppmorderna höghastighetståg.
När utvandrarna for till USA för att bygga järnväg funderade de inte på om det vore bra att ändra på spårvidden. De behöll samma mått. Det har till och med påverkat rymdfärjorna - de amerikanska ingenjörerna tyckte att bränsletankarna borde vara bredare men de tillverkades i Utah och måste fraktas med tåg till rymdstationen i Florida, och bredare tankar fick inte plats i tunnlarna. Slutsatsen är att de fick finna sig i det mått som romarna tyckte var bäst."
Texten är hämtad ur boken Zahiren, av Paulo Coelho. En roman om sökande efter kärlek och insikt.
Lite kul tyckte jag att det var, en skröna som kastar ett ljus över den "normala spårvidden", kanske? Till och med omslagsbilden är spännande, en kvinna och en växel...
Tack "Bettan" för det!
Marknadsföring...
Frågan brukar följas av, - det här hade jag ingen aning om!
Svar…
Hemsida och Blogg...
Annonser...
Besökskontakt…
Mediebevakning. Press, TV o Tidningar.
Glädjande nog får Fleischmannmuséet uppmärksamhet i press och TV
Artikel om Fleischmannmuséet införd i 3:an

Artikel om Fleischmannmuséet införd i 3:an.
Artikel om Fleischmannmuséet införd i WFJ:s "Gurklisten"

Artikel om Fleischmannmuséets Hjulskyltningsbana i 3:an
Artikel om Fleischmannmuséet införd i Corren
Fleischmannmuséet finns med i SJK:s tidskrift
Artikel om Fleischmannmuséet i SJK:s tidningen TÅG

Norska Mj-bladet. Nr 2
Landet runt SVT

tisdag 12 januari 2010
Och tiden gick...
Ups, - snö, solsken och rimfrost!!
Jag kanske borde gå ut en stund?
Måste bygga lokstallet och vändskivan...
Sektion 1
Bangårdens nordvästra del med infartsspåret från Vadstena.
Sektion 2
Sektion 3
med station och del av magasin.
I förgrunden sätter man upp staketstolpar till
Ödeshögsverken
Sektion 4
magasin och uppställningsspår.
En del belysningar är indragna och det mesta av bangården är grusat.
Saknar en del buskar och träd samt rullande materiel.
Måste dessutom byta ut stoppbockarna, de är för normalspår???
Jag undrar hur mycket klockan är...?
söndag 27 december 2009
lördag 26 december 2009
Tomten...
Spårplanen är klar...
4 delar om vardera en meter.
tisdag 22 december 2009
måndag 21 december 2009
torsdag 17 december 2009
December...
Forts. följer...
lördag 12 december 2009
Globalt möte...
1. Sverige
2. Tyskland
3. USA
4. Holland
5. Norge
6. England
7. Danmark
8. Finland
9. Frankrike
10. Belgien
11. Italien
12. Spanien
13. Japan
14. Schweiz
15. Australien
16. Kanada
17. Turkiet
18. Polen
19. Österrike
20. Rumänien
21. Costa Rica
22. Portugal
23. Ungern
24. Tjeckien
25. Hong Kong
26. Luxemburg
27. Singapore
28. Brasilien
29. Nya Zeeland
söndag 6 december 2009
Hjärnsläpp...
kan tyckas?!
Trasiga kartonger har blivit utställningsmaterial Får man göra så? Ja, jag tror det? Jag har så otroligt många tomkartonger från flera kända hobbytillverkare. Och eftersom de färdiga byggsatserna inte längre får rum i sina kartonger så...? Dessutom har jag dubbletter