LOKE

LOKE

söndag 20 september 2009

Kataloger...

från 1950 0ch framåt...
Sitter på museét och kikar i lådor med gamla kataloger.



En riktig nostalgitripp,


Eller hur?










Fleischmann & Roco...


Under samma tak!?


Ja, det är frågan? Fabriken i Heilsbronn.

Tillverkningen är i full gång.


Många delar blir dé...


Testkörning, Fleischmannkvalité!!


Sluttest. OK!

Många "galanta" damer som jobbar hos Fleischmann...


Fleischmanns "Multi-mus" N-skala



När allt är klart så är det dags för Mässa...
Vi tar tåget dit...










"Om jag hade pengar... ... ..."

söndag 13 september 2009

Geir...

i Norge har skickat lite bilder på sin Fleischmannbana!
Lägger in lite bilder här.

Titta och njut!


Tack Geir för de bilderna!

Sten-Olov

fredag 11 september 2009

"Kommunickan"...

kallade personalen på Hallsbergs järnvägsstations biljettexpedition, kommunikationstabellen för.
Året var 1972 och jag pryade, som det hette då, på SJ i Hallsberg.
Det var två härliga veckor för mig, först på ställverket på den enorma rangerbangården. Följt av en vecka med tågklarerare och expeditionspersonal.
Jag bodde då i Askersund och fick pendla med buss de knappa tre milen tur o retur var dag.
Min mor följde mig till bussen med ursäkten att hon ändå skulle rasta vår hund. Det var både "skämmigt" och tryggt att ha "morsan" med sig!

På muséet har jag en "kommunicka från den tiden.





Jag har även en "kommunicka från Indien, en gåva från en vän som ofta reser dit och som är otroligt tågintresserad. Tack Jerker!










Då min mor och min styvfar ofta reser till Kina, så har jag ett gäng "kommunickor" även därifrån. Tack Kerstin o Urban!












Som avslutning en liten "raritet", som min styvfar plåtade på sin senaste Kinaresa.


Ska nog lägga in en beställning när de åker nästa gång?!

onsdag 2 september 2009

Norska MJ-bladet...


MJ-bladet nr 2-08 och nr 2-09

Nr. 2-09 kom ut för någon månad sedan.
Till min glädje så finns det med en artikel om Fleischmannmuséet i Ödeshög!



Som jag skrivit om tidigare, (Dec.08 och Maj 09), så hade jag norskt besök på muséet förra sommaren.
Det blev sen kväll innan Morten var färdig med intervju och fotande.
Men kul var det och bra blev det!!
Ringar på vattnet har det blivit också, ett antal norska mj-rallare har hört av sig.
Varav en riktig Fleischmannentusiast. Jag återkommer med bilder från hans bana så småningom.


Nöjd "intendent" tar lite vila!

Till salu...

Märklin H0
Jag säljer lite Märklin på Blocket nu.
SÅLT!
Då jag inte är så hemma på Märklin och dess katalognr. så lägger jag ut lite bilder här på bloggen istället.
Loken i kartong är i nyskick, de utan kartong är bra men lite dammiga.
Några av de äldsta ångloken är renoverade av fackman.
Samtliga fungerar.
Vagnarna som följer är hela och i bra skick.




Hör gärna av er om det behövs fler uppgifter.
Mvh Sten-Olov









måndag 31 augusti 2009

45 minuter kvar...


av järnvägen i Vadstena. Om två månader, 31 Oktober, skulle järnvägen i Vadstena fylla 135 år!
Idag, 31 Augusti, tog det slut????

Hur man som beslutsfattande politiker kan medverka till något dylikt är för mig en gåta.
Jag skulle gärna träffa vederbörande för en förklaring.

Åren 1983-1985 studerade jag kyrkomusik på Folkhögskolan i Vadstena och sedan dess har jag haft en dragning till den fantastiska miljö som Klosterkyrkan, Rödtornet, Slottet och inte minst Järnvägen utgör!

Ikväll var jag och min älskade hustru i Vadstena för att ta farväl av en trogen vän...
Vi träffade några av alla de som gjort det möjligt för Vadstena att hålla sig med en egen järnväg.
Vid lokstallet togs det sista av kolen bort. Det mesta hade under dagen gått till Nora Järnväg.
Loken är flyttade till Västervik.
Vagnar har deponerats i Linköping, en del ska till Anten - Gräfsnäs.
Annat förvaras i Fogelsta och Aska.

Några personvagnar stod fortfarande kvar på bangården, ska transporteras bort snarast.
I en av vagnarna träffade jag några personer som utgör delar av järntrusten i föreningen, med tunga steg äntrade jag vagnen, för att där mötas av förvånansvärt "glada" miner.
Det sista som överger en tågentusiast är hoppet, eller var det lappkastet???


Tack från medlem Sten-Olov (Eliasson) Ramstrand!