LOKE

LOKE

måndag 31 augusti 2009

45 minuter kvar...


av järnvägen i Vadstena. Om två månader, 31 Oktober, skulle järnvägen i Vadstena fylla 135 år!
Idag, 31 Augusti, tog det slut????

Hur man som beslutsfattande politiker kan medverka till något dylikt är för mig en gåta.
Jag skulle gärna träffa vederbörande för en förklaring.

Åren 1983-1985 studerade jag kyrkomusik på Folkhögskolan i Vadstena och sedan dess har jag haft en dragning till den fantastiska miljö som Klosterkyrkan, Rödtornet, Slottet och inte minst Järnvägen utgör!

Ikväll var jag och min älskade hustru i Vadstena för att ta farväl av en trogen vän...
Vi träffade några av alla de som gjort det möjligt för Vadstena att hålla sig med en egen järnväg.
Vid lokstallet togs det sista av kolen bort. Det mesta hade under dagen gått till Nora Järnväg.
Loken är flyttade till Västervik.
Vagnar har deponerats i Linköping, en del ska till Anten - Gräfsnäs.
Annat förvaras i Fogelsta och Aska.

Några personvagnar stod fortfarande kvar på bangården, ska transporteras bort snarast.
I en av vagnarna träffade jag några personer som utgör delar av järntrusten i föreningen, med tunga steg äntrade jag vagnen, för att där mötas av förvånansvärt "glada" miner.
Det sista som överger en tågentusiast är hoppet, eller var det lappkastet???


Tack från medlem Sten-Olov (Eliasson) Ramstrand!





1 kommentar:

Tompas sa...

Fint skrivet Sten.