LOKE

LOKE

söndag 10 juli 2011

Att vara...

eller inte vara i mögliga lokaler, det är frågan.



En av orsakerna till att jag blev tvungen att stänga muséet var vattenskador i fastigheten.
Som jag har bloggat om vid ett par tillfällen så har det varit problem med översvämning några gånger vid extrema regnväder.

Med enorma skador som följd. Spruckna golv,


Golven gungar när man går på dem, modelltågen klarar inte nivåskilnaderna…


eluttag i fukt,

flagnande väggar, mögellukt…




Fastigheten har definitivt varit i ett fruktansvärt dåligt skick, och är fortfarande.

Det ska nu inte enbart skyllas på de ”nya” ägarna, de förvärvade fastigheten för ett antal år sedan…
Utan fastigheten har varit dåligt skött även under de förra ägarnas tid.





Avloppsstammarna borde ha blivit bytta för många år sedan…

Det som förvånar mig är att ”man” kan köpa en fastighet utan att inspektera den.
Under de c:a fyra åren som de senaste ägarna har förvaltat fastigheten så har jag inte fått så mycket som en förfrågan om ett besök?
Först efter uppsägningen av lokalerna fick jag besök av en ägare…



Väggen under banan…

Vän av ordning kan ju undra varför jag inte legat på…
Jag har tillgång till hela fastighetens källare och dito trappor, samma problem hela vägen.
(läs väggen)
Jag har genom boende fått information om protester ang. husets skötsel som inte ens hyresgästföreningen tagit på allvar. Vem vänder man sig då till?

Dessutom, - jag har ringt en gång. I hällande spöregn stod jag utanför muséet och försökte att leda om vattnet från de överfulla stuprören samtidigt som jag pratade med en mycket oresonlig ägare, i Stockholm. Missförstå mig inte nu, inget ont om Stockholm eller dess innevånare… men det kan vara ganska svårt, för att inte säga omöjligt att bestrida hur vi har det i Ödeshög om man själv befinner sig c:a 25 mil härifrån. Då kan det vara på sin plats att vara lite ödmjuk kanske…

Ur en av mina tidigare bloggar…
Idag har jag efter ett mycket intetsägande samtal med fastighetsägaren, själv agerat och skaffat en bit slang och fäst den på stupröret där rensluckan satt, och kan nu tillfälligt leda bort TAKVATTNET från källarbrunnen!




På hela fastigheten finns bara fyra (4) stuprör…? Två på var sida. Vilket betyder att en fjärdedel av allt takvatten ska ner i ett rör… betänk då att det blir källarbrunnen som får ”svälja” det?
Rätt, den klarade inte det, med känt resultat.





Under samtalet fick jag veta att rännor och rör var nyligen rengjorda och renspolade…
Det har jag inte någon uppfattning om…
Vad jag däremot fick erfara var att den som utfört arbetet hade satt rensrör en meter ovan marknivå och riktat dess öppning mot fastigheten?





Vilket resulterade i att när avloppsnätet inte längre kunde ta emot vattenmängden så fungerade dessa rensöppningar som vattenkanoner…
Om man hade kunnat stänga dessa rensrör så hade vattnet fyllt hela stupröret och istället breddat utmed hela fastighetens längd! Över stuprännan.
Vilket i sin tur betyder att vattnet haft betydligt större yta att hamna på.
Gatubrunnarna hade kunnat ta emot en del…




Ska bli skönt att komma därifrån…

Inga kommentarer: