LOKE

LOKE

torsdag 15 juli 2010

Själv...

är bäste dräng!
Nygatan 10, en ganska stor byggnad.
med ett, milt uttryckt, uruselt stuprörssystem. Vilket vi fick erfara i tisdags...
Idag torsdag var det dags igen. Men den här gången kom jag i tid!
Vid en granskning av fastigheten ser man att det endast finns två stuprör på södra sidan av detta enorma sadeltak.
Under en lång tid som jag varit hyresgäst i fastigheten, har det varit nästan stopp i dessa stuprör. Varför man har monterat rensluckor på rören c:a en meter ovan markplan. Det kan ju tyckas vara en bra lösning??
Men en förutsättning är naturligtvis att rören under dessa rensluckor är fria från "bråte" då ju vatten har den egenheten att det rinner den lättaste vägen.
I det här fallet ner i häckbädden och vidare ner i den brunn som finns i källarnedgången utanför mitt museum.
Den brunnen är avsedd endast för det vatten som undantagsvis tar sig in mellan balkonggolven/källartrappans tak, och häcken. Även vid svåra regnväder en försvinnande liten mängd.



Men vatten som tvingas brädda över tar med sig jord, lera, löv...


resultatet blir en igensatt brunn i källarplan och översvämning i lokalerna på nämnda plan!!

Idag har jag efter ett mycket intetsägande samtal med fastighetsägaren, själv agerat och skaffat en bit slang och fäst den på stupröret där rensluckan satt, och kan nu tillfälligt leda bort TAKVATTNET från källarbrunnen!



Kanske inte så snyggt, men det fungerar...

1 kommentar:

Kerstin sa...

Bra jobbat tycker jag! Hur ställer det sig med försäkringar i sådana här fall?
Tack för gratulationen min käre son!
Kram till Er alla!
Kerstin