LOKE

LOKE

lördag 22 oktober 2011

Gripenberg...

är numera min hemvist.
Fleischmannmuséet i Ödeshög är för alltid nedlagt.
Det blir inget nytt museum i min regi... Men kanske någon är intreserad att köpa muséet och starta det på nytt, någonstans?
Jag kommer att sälja allt i olika omgångar om det inte är någon som vill köpa hela muséet komplett.
Hör gärna av er!
Så småningom ska jag försöka att sälja muséets inventarier genom att öppna en "modelltågsloppis" i Gripenberg.

Återkommer så småningom i ärendet...

Tack för nu!

Sten-Olov fd. museeintendent...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kommer du sälja del för del nu under vintern? Och kommer du göra någon slags katalog? Med vänlig hälsning, Göran Hallman , Krokom

Jon sa...

Hittade några klipp från ett besök hos dig 2008-03-31.

Sammanfogade dem och postade på youtube. Har inte hittat några andra youtube klipp från muséet.

MVH/Jonas

Jon sa...

Har också lagt ut några foton av muséet på min FLICKR-sida.

Unknown sa...

Hej!

Jag hittade en länk till en e-postadress för kontakt till museet, som fortfarande finns på webbsidor i cyberrymden.

Inte förrän jag fick ett felmeddelande för mitt mejl, googlade jag vidare och upptäckte att museet sorgligt nog hade upphört.

Det ja skrev i mitt mejl verkar därför redan vara inaktuellt, men jag publicerar det ändå i denna blogg, som kanske inte heller fortfarande är igång.

"Hej!

Jag samlar själv på skala H0, men ångrar att jag inte på 60-talet istället hade börjat med skala

0, när jag extraknäckade som springpojke och allt i allo i en kombinerad kemikalie- och hobbybutik i Emmaboda, där jag växte upp.

Jag tog ut delar av min lön i Fleischmann HO-tillbehör, men de hade mängder av då svårsålda 0-paket i lager.

Jag råkade förstöra en transformator, för jag hade inte observerat att den var för 110 volt likström. Det kom ett vitt illaluktande rökmoln, när jag kopplade in den till 220 volt växelström. Jag talade aldrig om fadäsen för ägaren och jag tror inte att det någonsin upptäcktes.

Nu är jag 70 år gammal och bor sedan 1970 i Kristianstad, där övrig släkt finns.

Jag brukar handla på webbauktioner och råkade se ett utrop med några Fleischmann tillbehör för skala 0. Jag vet inte om de är av intresse för dig men jag bifogar här länken:

https://asb.auction2000.online/auk/w.object?inC=ASB&inA=20210830_0822&inO=123

Auktionsfirman finns i Önnestad utanför Kristianstad."

Vänliga hälsningar: Johnny Myrberg, Kristianstad