LOKE

LOKE

fredag 22 januari 2010

Öland...

känns avlägset nu. Då är det bra att ha tillgång till böcker! År 1988 gav Jan-Olov Svensson ut boken, "Slutet på en smalspårig epok" Jag har skrivit om den tidigare, det är ur den som jag hämtat spårplanen på Ödeshögs järnvägsstation. Den som jag bygger i moduler.
(Se tidigare blogg)




Men vad har detta med Öland att göra?
Jo, samma "författare" har nu kommit ut med en ny bok! ÖLANDS JÄRNVÄG...

...en bok om den smalspåriga järnvägen som trafikerade Öland tidigt 1900-tal.
En härlig bok om allt på den forna järnvägen. Boken är på drygt 200-sidor och i stort format. Mängder med härliga bilder på rullande materiel och på järnvägens olika byggnader. Rikt beskriven i text och bild således. För en "tågnörd" som jag så är detta en guldgruva. Jag slukar den med samma aptit som jag slukade boken om Ödeshög. En extra krydda är naturligtvis att jag och kära hustrun tillbringar några sommarveckor med husvagn på Öland. Gärna då på norra delen av ön, då Böda skogsjärnväg numera huserar där. Böda skogsjärnväg är en museijärnväg och en replik av den en gång befintliga järnvägen. Idag är den ändå smalare. (600 mm) banan är 4,2 km lång och i sommar ska man återinviga ångloket "Mormor" efter renovering. Gissa om jag tänker närvara?



Nedan sätter jag in ett urklipp från Kalmar Läns Tidning, publicerat 12 januari 2010.
Det är i mina ögon en ganska oskälig kritik som grundar sig på det faktum att boken, Ölands Järnväg, skulle vara skriven helt utan känsla för de personer som en gång levde och jobbade på järnvägen...?


Inga kommentarer: