LOKE

LOKE

tisdag 14 juli 2009

"Mormor" del 4

Kunde inte hålla mig, var tvungen att återvända till Böda skogsjärnväg.

Jag har tur! Bra väder = bada i havet för kära hustrun! Jag "erbjöd" mig att ta hand om Zidanah, så att frugan kunde få bada i lugn och ro. Hon hann bara runt hörnet på husvagnen så satt jag och Zidanah i bilen.
Kördag på banan i Fagerrör betyder folk i rörelse och tillträde till lokstall och dyl.?
Jodå, mycket riktigt. Tåget till Trollskogen, hade redan avgått på utsatt tid! Där ligger ni i lä, SJ.


Stationen vid Trollskogen.

Men som jag hoppats så var "stationen" bemannad. Eller "bekvinnad", kanske?
För dagen stationsansvarig, Berit Nord, visade sig vara en utomordentligt tillmötesgående dam!
Jag fick husera fritt med kameran och hon hade vänligheten att besvara mina frågor och dessutom skaffade hon fram en del mycket trevliga informationsblad, som jag erhöll!
Att Berit sedan var förtjust i hundar, gjorde inte det hela sämre. Ett mycket givande möte, både för mig men även för Zidanah! Tack!
Väl tillbaka på parkeringen så kommer denna kvinna "löpande" med andan i halsen. Hon hade hittat ytterligare litteratur.
Jag har nu beställt ett ex. av Böda Hembygdsbok, tror jag den hette.


Några kompleterande bilder på ångloket "Mormor"


Del av Bottenplatta...?



Del av styrhytt.

Hjulen,med tappar för koppelstänger.

Tack Böda Skogsjärnväg!
Tack Berit!

Vi ses nästa sommar...


Sten-Olov med familj

Inga kommentarer: